Bästa L Citrullin-tillskott 2022 – Köpguide & Bäst i Test

Observera att vissa länkar på vår webbplats kan vara affiliatelänkar, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa! Du kan läsa mer om vår recensionsprocess här.

Citrullin är ett populärt tillskott före träning som kan öka blodflödet, med vissa studier som tyder på att det kan hjälpa till med att utveckla mer kraft och uthållighet under träningspass. Denna icke-essentiella aminosyra produceras i kroppen, och den finns i naturen i baljväxter, inälvsmat och särskilt vattenmelon  – namnet ”citrullin” kommer faktiskt från det latinska ordet för vattenmelon – och det finns dussintals olika kosttillskott på marknaden inklusive pulver, piller och citrullinmalat , en form som kan vara mer användbar för att förbättra energiproduktionen.

Oavsett om du letar efter ett enkelt citrullintillskott, ett PWO med citrullin eller till och med ett kväveoxidtillskott som innehåller citrullin, har vi grävt lite för att hitta de bästa citrullinprodukterna på marknaden idag. Håll dig till oss för att välja en själv och lär dig om alla potentiella fördelar som citrullin har att erbjuda. 

Topp 4 bästa L citrullin 2022

1. Core Citrulline – Bäst i Test

Core Citrulline - Bäst i Test

Det här citrullin-tillskottet från Svensktkosttillskott är den bästa citrullinen överlag. Den ger mycket valuta för pengarna och innehåller citrullin av högsta kvalitet som ingår i kroppens naturliga förbrännings- och kväveoxidprocess.

Det här tillskottet innehåller 100% citrullin-DL-malat, vilket är en kvalitativ form av aminosyran citrullin. Citrullinet är alltså kemiskt bundet till malat, det vill säga inte bara blandat med malat. Denna form är bättre då den tas upp snabbt och effektivt i kroppen. Det är faktiskt väldigt svårt att hitta kemiskt bunden citrullin malat i kosttillskott här i Sverige, så det här är något av ett unikt tillskott. Tillskottet är samtidigt mycket rent och innehåller inga utfyllnadsmedel eller konserveringsmedel.

Tillskottet ger extremt bra pump om man tar rätt mängd. Den rekommenderade dosen är 4-8 gram, och 8-10 gram är hur mycket man ska ta för att verkligen se effekterna enligt studier. Eftersom detta citrullin-tillskott är i pulverform så är det också enkelt att blanda den exempelvis med PWO, kreatin eller proteinpulver innan träning. Den smakar inte så mycket, även om den har en något sur smak, men ger förbättrad muskelpump och tryck under träningspasset.

Användarna av detta tillskott är mycket nöjda och produkten har fått nästan 5 av 5 stjärnor. De upplever en pump och bra tryck efter endast 30 minuter efter att de tagit tillskottet. Detta citrullin är också väldigt prisvärt, så det är helt klart det citrullin som är bäst i test!


2. Core Citrulline Caps – Bästa kapslarna

Core Citrulline Caps - Bästa kapslarna

Om du vill ha citrullin i kapselform så är det här absolut det bästa valet. Detta är ytterligare ett kosttillskott från varumärket Svensktkosttillskott som återigen levererat ett högkvalitativt och prisvärt tillskott.

Dessa kapslar innehåller citrullin bundet till malat, en form som snabbare kan omvandlas i kroppen. Detta ger ett mycket effektivt upptag som också ger mer kvalitet i citrullinet. Eftersom detta är citrullin i kapselform så innehåller den även några utfyllnadsmedel för att göra det möjligt att ha den som kapsel. Dessa medel inkluderar kapsel och klumpförebyggande medel, vilket är väldigt få och rena ingredienser. Kapslarna är alltså så rena de kan bli.

Core Citrulline Caps är även relativt snälla mot plånboken. En dos på 3 gram citrullin är 4 kapslar, och beroende på hur hög dos du vill ta (hur många kapslar per tillfälle) så kommer burken att hålla olika länge. Den har dock en låg kostnad per kapsel när vi jämfört med konkurrenterna.

Omdömen från användare är nöjda och produkten har fått ett högt betyg. De antyder att träningen känns effektivare och att man får bättre styrka, massa och pump på kort tid. Vi tycker därmed att de här kapslarna med citrullin är de bästa om du vill ha citrullin i kapselform!


3. Star Nutrition Citrullin Malate – Populärast

Star Nutrition Citrullin Malate - Populärast

Star Nutrition är kända för sina kosttillskott och har blivit ett vedertaget varumärke på den svenska marknaden. Detta citrullin är inget undantag, och det här är det mest populära citrullinet på marknaden just nu. Vi tycker att detta tillskott har hög kvalitet och ger mycket valuta för pengarna.

Innehållet i detta citrullin är 98% citrullinmalat, vilket är den enda aktiva ingrediensen, och resterande 2% är kiseldioxid. Detta gör att den också är perfekt att blanda med en pre-workout, eller om du föredrar att bara konsumera den som den är.

Star Nutritions Citrullin är relativt billig, vilket också kan bero på att det inte är 100% citrullinmalat. I det stora hela kommer det dock inte göra någon skillnad så man kan definitivt förstå varför produkten är så pass populär. Kunderna rapporterar också ett flertal positiva effekter såsom bra pump.

Sammanfattningsvis är detta citrullin från Star Nutrition ett utmärkt val om du vill ha det mest populära valet och få mycket för pengarna. Det är ingen stor prisskillnad mellan denna och våra bästa rekommendationer ovan, men föredrar du Star Nutrition så är det ett grymt val!


4. fair & pure L-Citrullin Malate – Bästa billiga

fair & pure L-Citrullin Malate - Bästa billiga

För dig som vill ha det bästa billiga citrullin-tillskottet så är det här testvinnaren inom den kategorin. Tillskottet kommer från fair & pure som är en känd global aktör inom kosttillskott.

Varje förpackning innehåller 100% L-citrullinmalat, i 400 g pulver. Detta kommer till ett pris på drygt 200 kr vilket ger ett väldigt billigt kilopris jämfört med konkurrenterna. En dosering (en måttsked) innehåller 12g L-citrullinmalat vilket är en dos där du garanterat kommer uppleva bättre pump under träningen, enligt studier. Tillskottet är också väldigt rent och har inga tillsatser – det är glutenfritt, fruktosfritt och laktosfritt samt fritt från magnesiumstearat, kiseldioxid, färgämnen, aromer och konserveringsmedel.

Kvaliteten är också väldigt hög på det L-citrullin som används. Alla råvaror och färdiga produkter inspekteras regelbundet av oberoende institut för att kontrollera att de uppfyller hygien- och kvalitetsriktlinjerna och att de fungerar.

Överlag är detta billig L citrullin ett bra val, oavsett om du har en stor plånbok eller ej. Nackdelen är att den inte är tillverkad i Sverige, men detta kanske man får leva med om man vill ha det billigaste möjliga som ändå har en hög standard.


Hur vi bestämde våra val

Det finns en handfull kategorier som vi använde för att få fram de bästa av de bästa. Så här bröt vi ner det.

Dosering kontra kostnad

Ganska okomplicerat rankingsystem här. Om alla produkter är skapade lika, rankar vi de billigare alternativen som ett bättre val. Det är naturligtvis en förenkling av hur vi sållade igenom varje val, men det är den allmänna idén. 

Vissa produkter menar att en låg kostnad är ett stort incitament att välja dem, men man behöver också tänka på doseringen per kostnad. Doseringen kommer att variera från produkt till produkt och den ideala dosen kommer att bero i stort sett helt på konsumenternas behov, så det kan vara svårt att jämföra. Men om två produkter har liknande doser per portion till ett liknande pris, men en har fler portioner, kommer den ena uppenbarligen att få högre poäng.

Tredjepartstestning

Detta är egentligen bara en fråga om att vilja ha rena kvalitetstillskott. När ett konkurrenskraftigt alternativ väl har testats av tredje part och kan verifiera renheten hos deras produkt, lägger det ganska tungt på den produktens konkurrenter att göra detsamma. Om en produkt är tredjepartstestad och en annan inte är det, ökar förtroendet avsevärt för att produkten du tror att du köper är den produkt du får.

Vissa produkter testar för renhet, men gör det själva in-house. Det är ett rimligt sätt att testa, det är osannolikt att du kommer att sälja mycket produkt om din testning är felaktig, men den får inte lika bra poäng som om en tredje part testat produkten. Det finns bara den inneboende fördomen för att testa din egen produkt positivt att vi måste väga tredjepartstester mycket högre.

Form och ingredienser

Detta är subjektivt för konsumenten, men skillnaderna som kommer tillsammans med ett pulver kontra en kapsel kommer att vara uppenbart anmärkningsvärda. Ett primärt exempel på detta är om en produkt är en kapsel, görs den med något som utesluter vegetarianer? Å andra sidan, om produkten är ett pulver, hur väl blandas den? Är det smaksatt? Har den någon speciell lukt?

Det finns många små krångligheter att sålla igenom här och en viktig faktor är alla tillsatta ingredienser för enklare tillverkning eller för att bibehålla formen. Ett exempel är eventuella ytterligare konserveringsmedel eller tillsatta ingredienser för att skapa en kapsel.

Vilka är fördelarna med Citrullin?

Citrullin är en aminosyra som verkar öka plasmanivåerna av arginin och ornitin, vilket förbättrar kväveoxidmetabolismen. (1)(2)(3)  Kväveoxid verkar spela en stor roll för att avslappna blodkärlen, vilket har konsekvenser för cirkulationshälsa och blodflödet, och vissa studier har till och med kopplat det till förbättrad erektionshårdhet, vilket gör citrullin till ett något populärt tillskott för erektil dysfunktion. (4) (5)

För idrottare kan en ökning av kväveoxidproduktionen förbättra både anaerob träning (som sprint) och aerob (uthållighetsbaserad) träning, förutom att potentiellt minska mängden syre som behövs för ansträngning (6)(7)(8)(9)(10). Citrullin i sig har setts i några studier för att förbättra kraftutvecklingen och tiden till trötthet hos cyklister och tennisspelare (11)(12).

När det gäller dosering fann forskning i International Journal of Cardiology och European Journal of Applied Physiology att en dos på 5 eller så gram citrullin kan öka kväveoxidproduktionen och blodflödet (13) (14).

Citrullin vs. Citrullin Malat

Citrullin är den rena aminosyran, medan citrullinmalat är en organisk förening som förekommer naturligt i många frukter. Det är citrullin i kombination med äppelsyra, som bidrar till den syrliga smaken av frukter — det finns rikligt med äpplen och används ofta som arom i kosttillskott. Även om citrullin har kopplingar till förbättrad prestanda, kan citrullinmalat också bidra till att ge mer energi för högintensiv träning på grund av dess potentiella roll i att omvandla mat till användbar energi på grund av dess roll i Krebs-cykeln. 

Det är teorin i alla fall. Bevisen är lite blandade; det finns bevis, som en studie publicerad 2010, som fann att citrullinmalat var användbart för att förbättra antalet repetitioner under ett träningspass och förbättra återhämtningen, och en annan fann att det skjuter upp träningströtthet hos handbollsspelare (15)(16). Andra studier har inte funnit någon effekt på prestation eller muskelömhet (17)(18).

Sprinttävling

För närvarande har vi ingen bra forskning som jämför de två kosttillskotten mot varandra och de ytterligare fördelarna med att lägga till malat är inte konkreta, men det är ändå ett lovande tillskott.

När ska jag ta Citrullin?

Citrullin är en vanlig ingrediens före träning av en anledning. Du kommer sannolikt att få mest nytta av att ta ditt citrullintillskott cirka 30 minuter före ditt träningspass. 

Det är möjligt att laddning av citrullin över tid kan vara ett idealiskt sätt att få de potentiella fördelarna. Vissa användare tar några gram varje dag i en vecka innan de förväntar sig resultat. För närvarande finns det inte tillräckligt med bevis för att antyda att antingen akut eller kronisk dosering är överlägsen.

Biverkningar är inte allmänt rapporterade från citrullintillskott. En mycket liten minoritet upplever magbesvär eller halsbränna, så det kan vara klokt att börja med en liten dos och gradvis öka med tiden.

Vad ska man tänka på innan man köper Citrullin?

Eftersom citrullin kan komma i olika förpackningar är det viktigt att överväga vilka ingredienser du vill ha med din citrullin (om någon), vilken form av citrullin du föredrar och vilken prisklass du vill hålla dig till. 

Ingredienser

Det finns många citrullintillskott som bara innehåller citrullin, men det finns även vissa tillskott som innehåller andra kväveoxidproducerande ingredienser eller PWO. Utöver det kan citrullin ibland komma i form av citrullinmalat, som inkluderar äppelsyra förutom citrullin för att potentiellt hjälpa till med absorption och uthållighet. 

Vattenmeloner

Innan du bestämmer dig för vilket tillskott du ska köpa, överväg de ingredienser du vill ha tillsammans med din citrullin (om någon) – detta kommer att hjälpa dig att välja rätt på den här listan. 

Form

Citrullin kan komma i både pulver- och kapselform. När det gäller pulver kan du hitta både smaksatta och opåverkade pulver. Om det är pulver du föredrar, bör du överväga om du ska ta din citrullin i en redan smaksatt dryck eller bara vanligt vatten. Om du bara tar det i vatten, kommer ett smaksatt pulver förmodligen att vara mer tilltalande för dig än ett smaklöst. Och om du dricker din citrullin i ett smaksatt vatten eller juice, är det bästa alternativet utan smak. 

Kapslar kan vara bekväma för den som inte vill behöva blanda ett pulver. Men observera att många citrullintillskott i kapselform kräver mer än bara ett par kapslar per dos. Tänk på ditt dagliga schema och dina personliga preferenser för att ta kapslar innan du bestämmer dig för vilken form du ska använda. 

Pris

Citrullinpriserna har ett brett utbud på grund av de olika ingredienserna du kan hitta förutom din citrullin. Om du köper vanligt citrullin, kommer du sannolikt att spendera mycket mindre än om du köper citrullin i ett tillägg före träning, som kommer att innehålla mycket fler ingredienser. Innan du bestämmer dig för att du vill ha tillskottet med de mest användbara ingredienserna utöver ditt citrullin, sätt en prisgräns för dig själv – citrullin ensam kan vara det mest budgetvänliga alternativet. 

Slutord

Citrullin anses allmänt säkert och idag är det en av de mest populära ingredienserna i före träning. Men kom alltid ihåg, särskilt om avsikten är att ta citrullin för att förbättra cirkulationshälsa eller erektil dysfunktion, att det är viktigt att prata med en läkare innan du påbörjar en ny kosttillskott.

När du har gjort din research bör du överväga ingredienserna, formen du föredrar och din prisklass innan du går ut på marknaden. Efter det, låt den här listan guida dig genom resten.

Vanliga frågor om citrullin

Är citrullin dyrt?

På egen hand, nej. Citrullin är i sig ett av de billigaste kosttillskotten på marknaden. Men om du köper citrullin i ett PWO-tillskott eller ett kväveoxidtillskott kan priset öka avsevärt.

Vilken är den bästa sortens citrullin?

Det beror verkligen på dina personliga preferenser, men citrullinmalat tros absorbera bättre än vanligt citrullin på grund av införandet av äppelsyra.

Kan jag ta citrullin under mitt träningspass?

Ja, citrullin är en av de vanligaste ingredienserna före träning. Om du inte vill ta ett separat citrullintillskott kan du hitta många PWO-tillskott som innehåller fasta doser av citrullin i dess formula. Om du vill förbättra din prestanda för träning ytterligare kan du även spana in bockhornsklöver som kan förbättra många av dina förmågor.

Referenser

  1. Flam BR, et al. Endothelial nitric oxide production is tightly coupled to the citrulline-NO cycle. Nitric Oxide. 2007 Nov-Dec;17(3-4):115-21.
  2. Sureda A, et al. Effects of L-citrulline oral supplementation on polymorphonuclear neutrophils oxidative burst and nitric oxide production after exercise. Free Radic Res. 2009 Sep;43(9):828-35.
  3. Nakata M, et al. Endocrinology: nitric oxide-mediated insulin secretion in response to citrulline in islet beta-cells. Pancreas. 2003 Oct;27(3):209-13.
  4. Moncada S, et al. The discovery of nitric oxide as the endogenous nitrovasodilator. Hypertension. 1988 Oct;12(4):365-72.
  5. Cormio L, et al. Oral L-citrulline supplementation improves erection hardness in men with mild erectile dysfunction. Urology. 2011 Jan;77(1):119-22.
  6. Wylie LJ, et al. Dietary nitrate supplementation improves team sport-specific intense intermittent exercise performance. Eur J Appl Physiol. 2013 Jul;113(7):1673-84.
  7. Lansley KE, et al. Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo-controlled study. J Appl Physiol (1985). 2011 Mar;110(3):591-600.
  8. Kelly J, et al. Effects of short-term dietary nitrate supplementation on blood pressure, O2 uptake kinetics, and muscle and cognitive function in older adults. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2013 Jan 15;304(2):R73-83.
  9. Murphy M, et al. Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet. 2012 Apr;112(4):548-52.
  10. Lansley KE, Winyard PG, Fulford J, Vanhatalo A, Bailey SJ, Blackwell JR, DiMenna FJ, Gilchrist M, Benjamin N, Jones AM. Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo-controlled study. J Appl Physiol (1985). 2011 Mar;110(3):591-600. doi: 10.1152/japplphysiol.01070.2010. Epub 2010 Nov 11. PMID: 21071588.
  11. Suzuki, T. et al. (2016) Oral L-citrulline supplementation enhances cycling time trial performance in healthy trained men: Double-blind randomized placebo-controlled 2-way crossover study. J Int Soc Sports Nutr. 2016 Feb 19;13:6.
  12. Glenn, JM. et al. (2016) Acute citrulline-malate supplementation improves maximal strength and anaerobic power in female, masters athletes tennis players. Eur J Sport Sci. 2016 Nov;16(8):1095-103.
  13. Sureda A, et al. L-citrulline-malate influence over branched chain amino acid utilization during exercise. Eur J Appl Physiol. 2010 Sep;110(2):341-51.
  14. Ochiai M, et al. Short-term effects of L-citrulline supplementation on arterial stiffness in middle-aged men. Int J Cardiol. 2012 Mar 8;155(2):257-61.
  15. Pérez-Guisado J, et al. Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness. J Strength Cond Res. 2010 May;24(5):1215-22.
  16. Kiyici F, et al. The Effect of Citrulline/Malate on Blood Lactate Levels in Intensive Exercise. Biochem Genet. 2017 Dec;55(5-6):387-394.
  17. Chappell AJ, et al. Citrulline malate supplementation does not improve German Volume Training performance or reduce muscle soreness in moderately trained males and females. J Int Soc Sports Nutr. 2018 Aug 10;15(1):42.
  18. da Silva DK, et al. Citrulline Malate Does Not Improve Muscle Recovery after Resistance Exercise in Untrained Young Adult Men. Nutrients. 2017 Oct 18;9(10).

Lämna en kommentar

traningsbloggar.info DMCA.com Protection Status Reggad på Commo.se