Bästa Träningsbälte 2021 – Köpguide & Bäst i Test

Observera att vissa länkar på vår webbplats kan vara affiliatelänkar, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa!

De som är helt rena inom styrkesport kan ibland undvika lyftarbälten/träningsbälten och välja att lyfta raw, men när de används under rätt omständigheter och med rätt avsikter är de onekligen fördelaktiga för tunga lyft. Bälten är ett enkelt sätt att hjälpa till att skapa lite extra intraabdominalt och brösttryck, vilket hjälper dig att hålla dig mer stabil under hela lyftet. Det finns en anledning till personerna som tävlar i styrkelyft med utrustning har högre total än de som kör helt raw.

Liksom många andra utrustningar var lyftarbälten tidigare mindre tillgängliga än nu. Men eftersom lyft – av alla slag – har ökat i popularitet, så har alternativen tillgängliga för konsumenterna också ökat. Det finns nu specialbälten för nästan alla discipliner; styrkelyft, OS-tyngdlyftning, strongman med mera. Vi har siktat igenom de bästa lyftarbältena inom olika kategorier på marknaden och valt ut de bästa för de olika kraven du kan ha. 

BÄLTEDETALJER
BÄST för tävling (ipf-godkänd)
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
SBD 13 mm Lever Belt
  • Bredd: 10 cm
  • Spänne: Patenterat leverspänne
  • Typ: Jämn bredd
  • Lämplig för: Strongman, styrkelyft
  • Prisklass: Hög
BÄST FÖR BODYBUILDING & CROSSFIT
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
Pro Nutrition Bodybuildingbälte
  • Bredd: Varierande
  • Spänne: Bältesspänne
  • Typ: Avsmalnande
  • Lämplig för: Bodybuilding & crossfit
  • Prisklass: Låg
BÄST FÖR TYNGDLYFTNING
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
GASP Training Belt
  • Bredd: 10 cm
  • Spänne: Bältesspänne
  • Typ: Jämn bredd
  • Lämplig för: Bodybuilding & crossfit
  • Prisklass: Medel
BÄST FÖR TJEJER
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
Better Bodies Womens Gym Belt
  • Bredd: Varierande
  • Spänne: Bältesspänne
  • Typ: Konbälte
  • Lämplig för: All-around styrketräning
  • Prisklass: Låg
BÄST FÖR TYNGDLYFTNING
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
Chained Nutrition Weight Lifting Belt
  • Bredd: 10 cm
  • Spänne: Lever
  • Typ: Konbälte
  • Lämplig för: Styrkelyft, strongman
  • Prisklass: Låg

Topp 5 bästa lyftarbälen 2021

1. SBD 13 mm Lever Belt – Bäst för tävling

Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test

Det dyraste bältet, men också bästa i både kvalitet och funktion, på den här listan är förmodligen SBD 13 mm lever belt. När det gäller bälten är det här ett absolut djur som bärs av några av de starkaste människorna på planeten, inklusive Ray WilliamsThor Jornsson och Lya Bavoil för att nämna några. Det är IPF-godkänt vilket innebär att du får ha detta tävling på styrkelyftstävlingar.

Bältet är tillverkat med en kombination av äkta engelskt läder och härdad aluminiumlegering som är 13 mm tjock och 10 cm bred. Det är väldigt stelt i början och det tar ett litet tag att komma in i den och få den mjuk efter just din passform. Den kommer också med en utmärkande funktion, det SBD-patenterade spännsystemet. Om du är ute efter ett nytt lyftarbälte och är villig att spendera pengarna, kan detta bälte vara rätt för dig, eftersom det utan tvekan är det bästa tyngdlyftningsbältet och styrkelyftsbältet på marknaden just nu, särskilt om du har för avsikt att lyfta tunga vikter.


2. Pro Nutrition Bodybuildingbälte – Bäst för bodybuilding & crossfit

Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test

Om du främst tränar bodybuilding så är detta bälte helt klart värt att spana in. Detta har kommit att bli en riktig bästsäljare i Sverige tack vare dess komfortabla passform samt billiga pris. Bältet ger ett bra stöd för ryggen vilket gör att du får bättre hållning och bättre buktryck som kan hjälpa dig att lyfta tyngre vikter på ett effektivare sätt. Vi tycker att detta bälte lämpar sig väldigt bra för både bodybuilding och crossfit då det är på den mjukare sidan av bälten, samtidigt som det har en genomtänkt design som möjliggör bra rörelsefrihet.

Pro Nutritions träningsbälte består av tredubbelt lager av läder och mjuk stoppning i ryggen vilket ger ett otroligt bra stöd och skön passform. Det är cirka 3 cm mellan varje passhål vilket gör att du enkelt kan justera storleken från individ till individ. Därtill finns den i 5 storlekar vilket garanterar att du kan hitta något för just dig.

Detta träningsbälte har väldigt positiva recensioner där man kan läsa att de är nöjda över kvaliteten, priset och passformen. Den gör sig verkligen väl som ett lite billigare träningsbälte utan att tumma på kvaliteten.


3. GASP Training Belt – Bäst för tyngdlyftning

Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test

Om du letar efter ett tyngdlyftningsbälte, alltså ett lyftarbälte primärt designat för tyngdlyftning, så är det här ett väldigt bra val. Bältet är tillverkat i Black Amara på utsidan och slitstarkt äkta, naturligt mockaskinn på insidan vilket ger en god och komfortabel kvalitet runt hela midjan.

Bältet är 10 cm brett och 9 mm tjockt och spänne som har dubbla öglor. Detta ger maximal stabilitet för att kunna lyfta tunga vikter. Spännet kan dock kan skava om man inte är van att ha bälte på sig, men vid frekvent användning och genom att sätta fast den på rätt sätt så är det omärkbart. Bältet finns i fyra olika storlekar och kan således passa alla personer utan att behöva göra nya hål.

Bältet är ett av de mest kända lyftarbältena på marknaden i Sverige idag, och detta är enligt oss inte särskilt konstigt. Den har god kvalitet, är prisvärt och har visat sig vara väldigt effektivt vid bland annat tyngdlyftning.


4. Better Bodies Womens Gym Belt – Bäst för tjejer

Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test
Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test

Om du är tjej och letar efter ett träningsbälte så är detta ett utmärkt val för dig. Detta bälte har tillverkats med inspiration från bästsäljaren Basic Gym Belt, men är som sagt specialdesignat just för tjejer.

Bältet är anatomiskt formad och tillverkad i ett tåligt och flexibelt material vilket ger en bekväm passform och bra stöd för ländryggen. Det har en bred och snygg framsida med Better Bodies-loggan vilket ger extra stöd runt magen. Bältet fästes också på ett snabbt och smidigt sätt som gör att det förblir kvar så länge du vill ha den på dig.

Detta lyftarbälte finns i två färger: blå och rosa. Det är såklart inte bara tjejer som kan använda detta, utan det passar likväl för killar som tycker att denna design är skön. Användarna av detta bälte är väldigt nöjda med sitt val, och priset är definitivt inte högt, vilket gör detta till ett utmärkt val av träningsbälte.


5. Chained Nutrition Weight Lifting Belt – Populärt val

Bästa Träningsbälte 2021 - Köpguide & Bäst i Test

Ett lite billigare alternativ till SBD Lever belt, som är vår favorit just när det gäller träningsbälten, är detta bälte från Chained Nutrition. Detta är primärt ett styrkelyftsbälte, men kan användas för de flesta lyften som inkluderar tunga vikter.

Det vi framförallt tycker om med detta bälte är spännet. Det liknar på många sätt SBD Lever belt, men har inte det utmärkande patenterade låssystemet som det har. Spännet är dock på många sätt ett bra spänne eftersom man med ett enkelt handgrepp kan släppa på samt lossa bältet, vilket gör att det sitter smidigt även på under vilan till nästa set.

Träningsbältet består av äkta läder med dubbelsidig mockafinish vilket ger bra komfort och funktion, och spännet är tillverkat av stål. Det har en tjocklek på 10 mm samt en bredd på 10 cm. Det har märket “Chained Nutrition” broderat vilket är en snygg detalj. Bältet finns att välja i fyra storlekar och när det är spänt sitter det som berget. Det har grym komfort jämfört med de riktigt stenhårda tävlingsbältena och är ett riktigt lyft mot lyftarbälten i läder och nylon.


Vad du bör tänka på innan du köper ett träningsbälte

Det har skett en viss innovation inom lyftarbälten de senaste åren, men i verkligheten är bälten fortfarande ett ganska enkelt hjälpmedel – det ger stöd åt din core under tung belastning. Här är de viktigaste faktorerna att tänka på när du väljer ditt bälte.

Din träning och sport

Den typ av lyft du gör kommer att få stor inverkan på de bälten du vill överväga. Styrkelyftare och strongmans kommer att vilja ha bälten som prioriterar säkerhet framför allt annat. Det sista du vill är att ditt bälte lossnar mitt i ett tungt marklyft. För alla andra grenar inom styrketräning kommer enkel justering, komfort och andra faktorer att spela in mer. 

I CrossFit, olympisk tyngdlyftning eller bodybuilding är det osannolikt att du kommer att slå så höga siffror och det är mer troligt att du kommer rotera mellan olika övningar. Här är det mindre troligt att du vill spendera några minuter med att dra åt och sedan lossa bältet efter varje försök. Mekanismerna och materialen kommer att vara andra saker som du också vill uppmärksamma. 

Din budget

Det finns en stor prisklass på denna marknad. Det finns också en bra anledning till denna prisklass. Några av dessa bälten är handgjorda av mycket högkvalitativa material, och några är utformade för att vara mer massproducerade. I den övre änden kan du spendera nästan 2000 kr på ett bälte, men om du tar hand om det borde det hålla dig livet ut (exempelvis SBD Lever belt). I nedre änden kan du komma ner till 200 kr, men du kan inte förvänta dig samma livslängd eller säkerhet av dem.

Design

Det estetiska kring ett lyftarbälte brukar inte vara en avgörande faktor. Bälten tenderar att vara funktionella snarare än estetiska val, men samtidigt kan du ha en preferens för en mer eller mindre traditionell design.

Olika typer av lyftarbälten

Det finns flera typer av modeller av träningsbälten, men från våra tester och granskningar tenderar varje bälte tekniskt att falla i tre huvudkategorier: jämnt bälte, avsmalnande och kon. Varje bälte har olika designattribut för att gynna vissa specifika grenar inom styrketräning.

Jämnt bälte

Detta träningsbälte har samma bredd runt hela bältet och täcker bålen lika mycket. De är utformade för att stödja ryggen, buken och sidorna jämnt med samma mängd material. Styrkelyftare och strongman-idrottare väljer vanligtvis dessa bälten.

Avsmalnande tyngdlyftningsbälte

Detta bälte brukar framförallt användas av olympiska lyftare och fritidsidrottare såsom utövare av bodybuilding eller crossfit eftersom det har en extra bred baksidan, men en mer avsmalnad del ut mot buken. Den tunnare delen runt buken gör att bålen förblir rörlig samtidigt som den ger stöd utan att vara påträngande. 

Konbälte

Denna design är möjligen den mest sällsynta av alla lyftarbälten. Dessa bälten är konturerade på sidorna, men erbjuder en tjockare bakre och främre del. I teorin är denna design tänkt att följa bålens naturliga krökning. Better Bodies Womens Gym Belt lyftarbälte använder denna typ av bältesdesign för att skapa ett mångsidigt men ändå stödjande bälte.

Fästmekanismer

Olika bälten har olika låsmekanismer och alla har sina styrkor och svagheter. När man bestämmer vilken typ som är bäst för en idrottare, finns det några faktorer som kommer att avgöras av träning, men oftast beror det på personlig preferens. Nedan visas de viktigaste typerna av fästmekanismerna och de främsta fördelarna och nackdelarna med dem. 

Spänne

Den klassiska mekanismen ger en mycket säker passform när den är låst och är lätt att justera passformen på. Det kan dock vara svårt att låsa spännet när du behöver bältet mycket hårt och många lyftare har behövt hjälp att stänga bältet innan ett stort lyft. Du är också vanligtvis fast med ett par centimeter mellan med justeringarna av storleken.

Lever

Ger en passform som ett spänne, men är mer anpassningsbar för användaren. Nackdelen är att det i allmänhet begränsar bältet att användas av bara en person eftersom det tar tid att byta passform.

Kardborre

Lätt att justera samt ta av och på, denna typ av mekanism är utmärkt för sporter som CrossFit, men är vanligtvis lite mindre säker än ett spänne eller leverbälte. Livslängden kan också vara kortare om inte kardborren byts ut när den slits.

Bältesspänne

Mindre vanligt, denna typ av mekanism är utmärkt för en supertight passform, men kvaliteten på spärrkomponenten kommer att vara avgörande. Om det är billigare, så brukar det också vara ett spänne av sämre kvalitet.

Du kanske också gillar: Bästa viktvästen

Vilka material är träningsbälten gjorda av? 

I allmänhet är träningsbälten tillverkade av två huvudmaterial: läder eller konstgjorda material, vanligtvis nylon. Läder är slitstarkt och ger dig ett bälte som formar sig efter din kropp med tiden, men det kräver vanligtvis en tid att komma in i det. Dessa bälten kommer också att kräva lite behandling som vilken läderprodukt som helst. Du vill rengöra dem och applicera läderbalsam var 3 till 6 månader för att undvika att de torkar och spricker. 

Nylonbälten kommer inte att kräva samma invänjning under perioden, men kommer inte heller att passa dig lika exakt som ett väl använt läderbälte. De är å andra sidan lite lättare att ta hand om och behöver bara en och annan borstning för att ta bort kalk och en handtvätt då och då beroende på hur svettig du blir när du tränar.

Vanliga frågor om lyftarbälten

Varför ska man använda ett lyftarbälte?

Ett bälte är en användbar utrustning att ha med i träningsväskan. Bälten används främst för att förhindra skada och stödja bålen under tyngre rörelser genom att stödja proprioception och skapandet av intraabdominalt tryck. Användningen av ett bälte kan ge en styrketränare extra stöd runt bålen för att öka lyftets säkerhet.

Varje styrketränare kan dra nytta av att välja ett bälte som är speciellt anpassat för deras sport. En styrkelyftare och strongman-idrottare vill ofta ha ett jämnt bälte, vilket är ett träningsbälte som är lika jämnt runt hela bålen. Denna typ av idrottare kommer vanligtvis att vilja ha ett styvare bälte för sina styrkeövningar eftersom de ofta pressar och sitter på huk och lyfter.

En olympisk lyftare behöver ett tyngdlyftningsbälte som ger stöd, men också mångsidighet. Det typiska olympiska tyngdlyftningsbältet kommer vanligtvis avsmalnande, så det är tjockare i bakre delen i bredd jämfört med bältets framsida. Styvheten och materialet i den här idrottarens tyngdlyftningsbälte beror vanligtvis på personliga preferenser, eftersom denna idrottare ofta utför kraftrörelser.

Fritids- och funktionell fitnessidrottare kommer ofta att vilja ha ett lyftarbälte som ger stöd, komfort och mångsidighet. Eftersom dessa idrottare utför flera rörelser under ett enda träningspass behöver de ett bälte som håller bra för kraft- och styrketräning.

Finns det några studier på träningsbälten?

Träningsbälten har studerats ganska omfattande under åren eftersom de har varit en del av styrketräning under lång tid. Många av de teoretiska fördelarna med att bära ett bälte under träning har studerats med blandade resultat.

Det första att notera är att användningen av bälten verkar vara marginellt effektiv för att minska skador (1), men vi måste ta hänsyn till att denna forskning utfördes på personer på jobbet, inte träning på gymmet. Deltagarna i studien hade ett bälte under hela arbetsdagen. Något som ingen av er som läser detta sannolikt kommer att ha.

Där vi kan vara mer säkra är att det i vissa utbildningsmiljöer verkar finnas några konkreta fördelar. Utförande av övningar som knäböj och marklyft medan man bar ett träningsbälte resulterade i högre vikter och högre genomsnittligt intraabdominalt tryck, alltså buktryck, (4) och andra studier visade att användning av lyftarbälte resulterade i minskad ryggkompression (5). Men medan en del forskning konstaterar fördelarna med träningsbälten, har andra föreslagit att användningen av ett bälte verkar minska rörelseomfånget som är tillgängligt under rörelser (6).

Mycket av denna forskning har gjorts på arbetspopulationer och kretsar kring att försöka hitta sätt att minska skadorna. På det här området verkar åtminstone bälten sakna effektivitet. Men inom gymmet finns det skäl för försiktig optimism. Ökat buktryck tryck vid lyft och minskad ryggkompression är två saker som jag tror att många skulle lyfta fram som entydiga fördelar. Samtidigt är det inte nödvändigtvis bra att minska din rörelseomfång i gymmet, så du måste vara försiktig när du väljer ett bälte för den aktuella övningen.

Vilket är det bästa lyftarbältet?

Om du är en styrkelyftare som lyfter mycket tungt, är ett tjockare, stödjande bälte som har en jämn bredd bäst. Olympiska tyngdlyftare kommer att vilja ha ett bälte som är mindre påträngande, och folk som utövar CrossFit eller Bodybuilding kommer att vilja ha ett bälte som fungerar bra för funktionell kondition och är lätt att ta på eller ta av.

Behöver man ett lyftarbälte?

Om du är en lyftare på hobbynivå, då behöver du inte ett lyftarbälte för framgång, men det betyder inte att det inte kan vara användbart. Till exempel, om du planerar att öka i styrka och muskelmassa genom att lyfta tunga vikter och träna tungt konsekvent, kan ett bälte vara ett användbart verktyg baserat på dina mål och behov för att säkerställa att din bål får tillräckligt med stöd.

Måste jag ha ett träningsbälte vid tunga lyft?

Nej. Du kan lyfta mycket, mycket tunga vikter utan någon som helst utrustning. Bälten är mycket hjälpsamma om du vill gå otroligt tungt, säg över 400 kg.

Bör nybörjare använda ett lyftarbälte?

Det beror på. Om du är en riktig nybörjare, bör du först lära dig korrekt form och mekanik innan du börjar överväga ett bälte. Ibland kan lyftare vilja ha ett bälte lite för tidigt i sin karriär innan de lär sig sin mekanik. På andra sidan av myntet finns det dock tillfällen då en nybörjare kan behöva ett bälte. Om du till exempel är en nybörjare i styrketräning och du arbetar med en tränare eller coach och de råder dig att använda ett bälte, kan det hjälpa dig med din sports specificitet.

När ska man ha på sig ett träningsbälte?

Ett träningsbälte kan bäras under maximala lyft, tunga set och styrkesportspecifika rörelser. Även om det verkligen inte är ett måste vid dessa tillfällen, är det här tillfällen då idrottare vanligtvis vill ha ett bälte för att stödja prestanda med skapandet av ytterligare buktryck.

Hur ska ett lyftarbälte sitta?

Du bör dra åt bältet så att du känner tryck när du trycker ut dina magmuskler, men inte så hårt att din rörelse begränsas. En bra tumregel är att du ska kunna skjuta in handen mellan kroppen och bältet.

Sammanfattning

Det finns tränare som hela tiden strävar efter att undvika lyftarbälten, men utrustning som dessa som används för rätt jobb kan vara effektiva. Lyftbälten är ett verktyg precis som tyngdlyftningsskor, foam rollers eller kosttillskott. 

Att säga att du aldrig ska använda bälten liknar en snickare som säger att den aldrig skulle använda en platt skruvmejsel. De har sin plats, men du måste se till att du vet varför du använder dem och öva på att använda dem i förväg. I andra änden av spektrumet bör du inte ha bälte för varje övning i ditt träningsprogram.

Bälten kan vara ett utmärkt tillbehör för tävlingar, eller om du vill pressa dig själv i ett hårt träningspass. Se till att du gör din research innan du köper, träna på att bekanta dig med bältet före träningsdagen och använd det som ett verktyg snarare än en krycka. 

Lämna en kommentar

traningsbloggar.info DMCA.com Protection Status Reggad på Commo.se