Vad gurkmeja och curcumin är bra för – 10 hälsofördelar

Observera att vissa länkar på vår webbplats kan vara affiliatelänkar, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa! Du kan läsa mer om vår recensionsprocess här.

Kryddan som kallas gurkmeja kan vara det mest effektiva näringstillskottet som finns.

Många högkvalitativa studier visar att gurkmeja har stora fördelar för din kropp och hjärna. Många av dessa fördelar kommer från dess huvudsakliga aktiva ingrediens, curcumin.

Läs vidare för att lära dig vad vetenskapen säger om gurkmeja och curcumin samt deras fördelar.

Vad är gurkmeja och curcumin?

Gurkmeja är kryddan som ger curry sin gula färg.

Den har använts i Indien i tusentals år som både krydda och medicinsk ört. Nyligen har vetenskapen börjat stödja traditionella påståenden om att gurkmeja innehåller ämnen med medicinska egenskaper (1).

Dessa ämnen kallas curcuminoider. Den viktigaste är curcumin.

Curcumin är den huvudsakliga aktiva ingrediensen i gurkmeja. Den har kraftfulla antiinflammatoriska effekter och är en mycket stark antioxidant.

Här är de 10 bästa evidensbaserade hälsofördelarna med gurkmeja och curcumin.

1. Gurkmeja innehåller bioaktiva föreningar med medicinska egenskaper

Curcuminhalten i gurkmeja är dock inte så hög. Det är cirka 3 procent av vikten (2). De flesta av studierna på denna ört använder gurkmejaextrakt som innehåller mestadels curcumin i sig, med doser som vanligtvis överstiger 1 gram per dag.

Det skulle vara mycket svårt att nå dessa nivåer bara genom att använda gurkmeja som krydda i din mat.

Det är därför vissa människor väljer att använda kosttillskott.

Curcumin absorberas dock dåligt i ditt blodomlopp. För att uppleva de fulla effekterna av curcumin måste dess biotillgänglighet (hastigheten med vilken din kropp absorberar ett ämne) förbättras (3).

Det hjälper att konsumera det med svartpeppar, som innehåller piperin. Piperin är ett naturligt ämne som förbättrar upptaget av curcumin med 2000% (4).

Faktum är att de bästa curcumintillskotten innehåller piperin, och detta gör dem betydligt mer effektiva.

Curcumin är också fettlösligt, vilket innebär att det bryts ner och löses upp i fett eller olja. Det är därför det kan vara en bra idé att ta curcumintillskott tillsammans med en måltid som innehåller mycket fett.

ATT TA MED SIG

Gurkmeja innehåller curcumin, ett ämne med kraftfulla antiinflammatoriska och antioxiderande egenskaper. De flesta studier använder gurkmejaextrakt som är standardiserade för att inkludera stora mängder curcumin.

2. Curcumin är en naturlig antiinflammatorisk förening

Inflammation är otroligt viktigt. Det hjälper till att bekämpa främmande inkräktare och har en roll i att reparera skador i din kropp.

Även om akut, kortvarig inflammation är fördelaktig, kan det vara ett bekymmer om den blir kronisk och angriper din kropps egna vävnader.

Forskare tror nu att kronisk låggradig inflammation kan spela en roll i vissa hälsotillstånd och sjukdomar. Dessa inkluderar (5, 6, 7):

  • hjärtsjukdom
  • cancer
  • metabolt syndrom
  • Alzheimers sjukdom
  • olika degenerativa tillstånd

Det är därför allt som kan hjälpa till att bekämpa kronisk inflammation är potentiellt viktigt för att förebygga och hjälpa till att behandla dessa tillstånd.

Även om ämnet inflammation är flerskiktigt och det sannolikt inte finns något enkelt svar, är nyckeln till curcumin att det är ett bioaktivt ämne som kan bekämpa inflammation. Det krävs dock mycket höga doser för att ge medicinska resultat (8, 9, 10).

ATT TA MED SIG

Kronisk inflammation bidrar till vissa vanliga hälsotillstånd. Curcumin kan undertrycka många molekyler som är kända för att spela stora roller i inflammation, men dess biotillgänglighet måste förbättras.

3. Gurkmeja kan öka kroppens antioxidantkapacitet

Oxidativ skada tros vara en av mekanismerna bakom åldrande och många sjukdomar.

Det involverar fria radikaler, mycket reaktiva molekyler med oparade elektroner. Fria radikaler tenderar att reagera med viktiga organiska ämnen, såsom fettsyror, proteiner eller DNA.

Den främsta anledningen till att antioxidanter är så fördelaktiga är att de skyddar din kropp från fria radikaler.

Curcumin är en potent antioxidant som kan neutralisera fria radikaler på grund av sin kemiska struktur (11).

Dessutom tyder djur- och cellulära studier på att curcumin kan blockera verkan av fria radikaler och kan stimulera verkan av andra antioxidanter. Ytterligare kliniska studier behövs på människor för att bekräfta dessa fördelar (12).

SAMMANFATTNING

Medan curcumin har antioxidanteffekter behövs fler studier för att bekräfta dessa fördelar.

4. Curcumin kan öka hjärnhärledd neurotrofisk faktor

Innan forskare hade en bättre förståelse av neuroner, trodde man att de inte kunde dela sig och föröka sig efter tidig barndom. Men nu vet de att så inte är fallet.

Neuroner kan bilda nya kopplingar, och i vissa delar av hjärnan kan de föröka sig och öka i antal.

En av de viktigaste drivkrafterna för denna process är hjärnhärledd neurotrofisk faktor (BDNF). Detta är en gen som är inblandad i att göra ett protein ansvarigt för att främja neuronernas liv.

BDNF-proteinet spelar en roll för minne och inlärning, och det kan hittas i områden i hjärnan som ansvarar för att äta, dricka och kroppsvikt (1314).

Många vanliga hjärnsjukdomar har kopplats till minskade nivåer av BDNF-protein, inklusive depression och Alzheimers sjukdom (15, 16).

Intressant nog har djurstudier funnit att curcumin kan öka hjärnnivåerna av BDNF (1718).

Genom att göra detta kan det vara effektivt för att fördröja eller till och med vända många hjärnsjukdomar och åldersrelaterad minskning av hjärnans funktion. Trots allt, eftersom dessa studier utfördes på djur, är det svårt att säga vad resultaten betyder för människor (19, 20).

Det kan också bidra till att förbättra minnet och uppmärksamheten, vilket verkar logiskt med tanke på dess effekter på BDNF-nivåer. Det behövs dock fler studier för att bekräfta detta (21).

ATT TA MED SIG

Curcumin ökar nivåerna av hjärnhormonet BDNF, vilket ökar tillväxten av nya nervceller och kan hjälpa till att bekämpa olika degenerativa processer i din hjärna.

5. Curcumin kan minska risken för hjärtsjukdomar

Hjärtsjukdomar är den största dödsorsaken i världen (22). Forskare har studerat det i många decennier och lärt sig mycket om varför det händer. Föga överraskande är hjärtsjukdomar otroligt komplicerade och olika saker bidrar till det.

Curcumin kan hjälpa till att vända många steg i hjärtsjukdomsprocessen (23, 24).

Den kanske främsta fördelen med curcumin när det kommer till hjärtsjukdomar är att förbättra funktionen hos endotelet, slemhinnan i dina blodkärl (25).

Endotelial dysfunktion är en viktig orsak till hjärtsjukdomar. Detta är när ditt endotel inte kan reglera blodtrycket, blodpropp och olika andra faktorer (26).

Flera studier tyder på att curcumin kan leda till förbättringar av hjärthälsa (2728). Dessutom fann en studie att det är lika effektivt som träning hos postmenopausala kvinnor (29).

Dessutom kan curcumin hjälpa till att minska inflammation och oxidation (som diskuterats ovan), vilket kan spela en roll vid hjärtsjukdomar.

I en studie av 121 personer som genomgick kranskärlsbypassoperation, tilldelade forskarna dem antingen placebo eller 4 gram curcumin per dag några dagar före och efter operationen.

Curcumingruppen hade en 65% minskad risk att drabbas av en hjärtinfarkt på sjukhuset (30).

ATT TA MED SIG

Curcumin har gynnsamma effekter på flera faktorer som är kända för att spela en roll vid hjärtsjukdomar. Dessutom är det ett antiinflammatoriskt medel och antioxidant.

6. Gurkmeja kan hjälpa till att förebygga cancer

Cancer är en sjukdom som kännetecknas av okontrollerad celltillväxt. Det finns många olika cancerformer som verkar påverkas av curcumintillskott (31).

Curcumin har studerats som en nyttig ört vid cancerbehandling och har visat sig påverka cancertillväxt och utveckling (32).

Studier har visat att det kan (3334):

  • bidra till cancercellers död
  • minska angiogenes (tillväxt av nya blodkärl i tumörer)
  • minska metastaser (spridning av cancer)

Huruvida hög dosering av curcumin – helst med en absorptionsförstärkare som piperin – kan hjälpa till att behandla cancer hos människor har ännu inte studerats ordentligt.

Det finns dock bevis för att det kan förhindra att cancer uppstår i första hand, särskilt cancer i matsmältningssystemet som kolorektalcancer (35).

I en 30-dagars studie på 44 män med lesioner i tjocktarmen som ibland blir cancer, minskade 4 gram curcumin per dag antalet lesioner med 40% (36).

ATT TA MED SIG

Curcumin leder till flera förändringar på molekylär nivå som kan hjälpa till att förebygga och kanske till och med behandla cancer.

7. Curcumin kan vara användbart vid behandling av Alzheimers sjukdom

Alzheimers sjukdom är den vanligaste formen av demens och kan bidra med upp till 70% av fallen av demens (37).

Medan behandlingen avslutas för några av dess symtom, finns det inget botemedel mot Alzheimers ännu. Det är därför det är så viktigt att förhindra att det inträffar i första hand.

Det kan finnas goda nyheter i horisonten eftersom curcumin har visat sig passera blod-hjärnbarriären (38).

Det är känt att inflammation och oxidativ skada spelar en roll vid Alzheimers sjukdom, och curcumin har gynnsamma effekter på båda (39).

En nyckelfunktion i Alzheimers sjukdom är dessutom en uppbyggnad av proteintrassel som kallas amyloidplack. Studier visar att curcumin kan hjälpa till att rensa dessa plack (40).

Huruvida curcumin kan bromsa eller till och med vända utvecklingen av Alzheimers sjukdom hos människor är för närvarande okänt och måste studeras.

ATT TA MED SIG

Curcumin kan passera blod-hjärnbarriären och har visat sig leda till olika förbättringar i den patologiska processen av Alzheimers sjukdom.

8. Artritpatienter svarar bra på curcumintillskott

Artrit är ett vanligt problem i västerländska länder. Det finns flera olika typer av artrit, varav de flesta involverar inflammation i lederna.

Med tanke på att curcumin är ett potent antiinflammatoriskt ämne, är det vettigt att det kan hjälpa mot artrit. Faktum är att flera studier visar att det finns ett samband.

I en studie på personer med reumatoid artrit var curcumin ännu effektivare än ett antiinflammatoriskt läkemedel (41).

I andra studier har man också undersökt effekterna av curcumin på artrit och noterat förbättringar av olika symtom (42).

SAMMANFATTNING

Artrit är en vanlig sjukdom som kännetecknas av ledinflammation. Många studier visar att curcumin kan hjälpa till att behandla symtom på artrit och i vissa fall är effektivare än antiinflammatoriska läkemedel.

9. Curcumin har fördelar mot depression

Curcumin har visat något lovande vid behandling av depression.

I en kontrollerad studie randomiserades 60 personer med depression i tre grupper (43). En grupp tog fluoxetin, en annan grupp tog 1 gram curcumin och den tredje gruppen tog både fluoxetin och curcumin.

Efter 6 veckor hade curcumin lett till förbättringar liknande de för fluoxetin. Gruppen som tog både fluoxetin och curcumin klarade sig bäst (44).

Enligt denna lilla studie är curcumin lika effektivt som ett antidepressivt medel.

Depression är också kopplat till minskade nivåer av BDNF och en krympande hippocampus, ett hjärnområde med en roll i inlärning och minne. Curcumin kan hjälpa till att öka BDNF-nivåerna, vilket potentiellt kan vända några av dessa förändringar (45).

Det finns också vissa bevis för att curcumin kan öka hjärnans signalsubstanser serotonin och dopamin (4647).

ATT TA MED SIG

En studie på 60 personer med depression visade att curcumin var lika effektivt som fluoxetin för att lindra symtomen på tillståndet.

10. Curcumin kan hjälpa till att fördröja åldrande och bekämpa åldersrelaterade kroniska sjukdomar

Om curcumin verkligen kan hjälpa till att förebygga hjärtsjukdomar, cancer och Alzheimers, kan det också ha fördelar för livslängden.

Detta tyder på att curcumin kan ha potential som ett anti-aging-tillskott (48).

Med tanke på att oxidation och inflammation tros spela en roll vid åldrande, kan curcumin ha effekter som går långt utöver att bara förebygga sjukdomar (49).

ATT TA MED SIG

På grund av dess många positiva hälsoeffekter, såsom potentialen att förebygga hjärtsjukdomar, Alzheimers och cancer, kan curcumin hjälpa till med livslängden.

Slutord

Gurkmeja – och särskilt dess mest aktiva förening, curcumin – har många vetenskapligt bevisade hälsofördelar, såsom potentialen att förbättra hjärthälsa och förebygga Alzheimers och cancer.

Det är en potent antiinflammatorisk och antioxidant. Det kan också bidra till att förbättra symtom på depression och artrit.

Även om dessa fördelar är möjliga, är de begränsade för närvarande på grund av curcumins knappa biotillgänglighet, och mer forskning behövs.

Lämna en kommentar

traningsbloggar.info DMCA.com Protection Status Reggad på Commo.se