Bästa Lyftarskor 2021 – Stort Test av Tyngdlyftarskor

Observera att vissa länkar på vår webbplats kan vara affiliatelänkar, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa!

Tyngdlyftarskor har några fördelar jämfört med vanliga träningsskor – större stabilitet, en mer fördelaktig position för rörlighet och en bättre ”känsla” för ytan du lyfter på (förbättrad proprioception om man ska uttrycka sig fint). Om du främst lyfter med maskiner, gör tyngdlyftarskor inte särskilt mycket nytta eftersom maskinerna själva tar hand om stabiliteten. Men om de används med förnuft är tyngdlyftarsskor ett fantastiskt verktyg som kan hjälpa till med rörlighet och form medan du utför fria viktrörelser som knäböj, press, frivändningar och stöt.

Under de senaste åren har det skett en explosion av nya gym eftersom tyngdlyftning, styrkelyft , CrossFit med flera har ökat i popularitet. Med den tillväxten av gym har det kommit ett bländande utbud av nya lyftarskor alla med olika hälhöjningar, remsystem, mönster och naturligtvis prisnivåer. Vi är här för att hjälpa dig att navigera igenom och hitta den bästa tyngdlyftningsskon som passar dina krav.

En kommentar innan vi börjar: alla dessa lyftarskor passar både för dam och herr. De finns i olika färger och är således unisex – det gäller bara att hitta den man trivs bäst i själv!

PRODUKTDETALJER
BÄST I TEST
Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor
Adidas Powerlift 4
  • Hälhöjd: 15 mm
  • Kvalitet: Hög
  • Remmar: 1
  • Prisnivå: Medel
Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor
Nike Romaleos 4
  • Hälhöjd: 20 mm
  • Kvalitet: Hög
  • Remmar: 2
  • Prisnivå: Hög
Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor
Adidas Power Perfect 3
  • Hälhöjd: 19 mm
  • Kvalitet: Hög
  • Remmar: 1
  • Prisnivå: Medel
BÄST FÖR MÅNGSIDIG TRÄNING
Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor
Nike Savaleos
  • Hälhöjd: 12,7 mm
  • Kvalitet: Hög
  • Remmar: 1
  • Prisnivå: Medel
Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor
Adidas AdiPower 2
  • Hälhöjd: 20,1 mm
  • Kvalitet: Hög
  • Remmar: 1
  • Prisnivå: Medel

Topp 5 Bästa Tyngdlyftarskor 2021

1. Adidas Powerlift 4 – Bäst i Test

De populära Powerlift 3-skorna från Adidas har verkligen fått en uppgradering! Om du letar efter billiga powerliftingskor med bra recensioner kan Adidas Powerlift 4 vara ditt perfekta val.

Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor

Denna skokollektion anpassad för styrkelyftare är känd eftersom det är en av de mest prisvärda skorna på marknaden. Jämfört med den tidigare Adidas Powerlift 3.1 så har Powerlift 4 hela ytterkonstruktionen gjord av canvasmaterial vilket gör skorna mycket slitstarka och lätta att bära. 

Powerlift 4 har en häl på 15 cm som är gjord av EVA-skum. Om du är ny inom styrkelyftning eller tyngdlyftning, är det idealiskt att ha en förhöjd klack när du vill sätta dig på huk såsom i knäböj.

Yttersulan är fast och erbjuder liknande grepp som den tidigare Powerlift 3.1. Även om det är fast och stabilt, var försiktig eftersom det kan glida på våta plattformar. 

Remmen är gjord av canvas och ger mycket säkerhet och har en lättare konstruktion. Det finns en tjock rörkonstruktion som täcker fotens mitt och runt skons framsida. Detta säkerställer skornas hållbarhet och förhindrar att de snörs sönder. 

Oavsett om du är en nybörjare inom tyngdlyftning eller har mycket erfarenhet av tävlingar, kommer din träning med stor sannolikhet att dra nytta av denna produkt. Detta är de bästa tyngdlyftarskorna du kan hitta för pengarna!


2. Nike Romaleos 4

Nike Romaleos är en vanlig syn på gym med skivstänger. Dessa tyngdlyftarskor har en betydande klack, två breda remmar för att säkra fötterna på plats och en bred bas som ger gott om plats för spridning och grepp under övningar såsom frivändningar, kraftiga ryck och stöt. 

Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor

Gummit på botten av Romaleos garanterar stabilitet när du ska landa på marken under explosiva lyft. Romaleos 4 väger också något mer än Romaleos 3 XD, sin föregångare, med en vikt på 113 gram för att vara exakt. Denna extra vikt hjälper dig att cementera dig till marken mer, så att du kan lyfta tyngre laster. Det finns lite flex i den övre delen av dessa upphöjda skor – vissa idrottare som bär dessa säger att det känns som att fötterna sitter fast i golvet, vilket är bra för en olympisk tyngdlyftarsko.

Medan Romaleos 3 XD, föregångaren, har ett mellanfotsband på varje sko, har Romaleos 4 två. Med den här extra funktionen kan du finjustera skons passform och känsla och säkra dina fötter ytterligare när du lyfter.

Förutom att vara en robust och högfunktionell sko, ser Romaleos 4 också väldigt snygg ut. Det är en estetiskt tilltalande sko som kommer i olika färger, med den vita versionen som verkar vara den mest populära.

Med dessa fantastiska funktioner och många fler är det ingen överraskning att Romaleos 4 är Nikes premium (och enda) olympiska tyngdlyftsko 2021.

Detta är helt klart en av de bästa lyftarskorna på marknaden idag!


3. Adidas Power Perfect 3

En riktigt populär modell av lyftarskor är Adidas Power Perfect 3. Den yttre konstruktionen på Adidas Power Perfect 3 består av några olika material. Från tårna till hälen finns en syntetisk konstruktion som känns väldigt lik Adidas Powerlift 3.1. Delen med den syntetiska överdelen har en tjockare konstruktion och är definitivt på den tyngre sidan av material (i förhållande till tjocklek) för tyngdlyftarskor.

Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor

Det finns dubbla sömmar i hela den övre konstruktionen och en extra läderslip på hälen. Framfoten och själva tyget man drar spännet över är gjorda med ett andningsbart nät, och detta tygs konstruktion är något på den tjockare sidan för tyngdlyftarskor. I botten av tån finns ytterligare ett lager syntetiskt material för att förhindra tidigt slitage och friktion, vilket är ett bra tecken på hållbarhet.

Det finns sex metallöglor som löper upp på mitten av Power Perfect 3. Mittenfotskonstruktionen för den här skon klassas som ”derby”, vilket innebär att varje sida av skon är utformad speciellt för att hålla foten inlåst. För att underlätta derbykonstruktionen faller öglorna ovanpå vampen på Power Perfect 3 och fäster sidorna närmare varandra när de snörs hårt.

Remmen är tjock och gjord av läder med dubbla sömmar. Remmen faller strax under den sjätte öglan och har inte massor av överlappning när den dras helt tätt.

Klackhöjden på Power Perfect 3 står på 19 cm och erbjuder en EVA-skumkonstruktion med hög densitet. Denna häl är extremt lika i konstruktion jämfört med 2011 Adidas Power Perfect 2-modellen. En sak som vi gillade med denna skos häl är att den använder en stark klack för att ge stöd. Det finns ett extra stöd som sitter ovanför den upphöjda hälen, vilket skapar en “kramande” känsla runt hälen.

Mellansulan består av en stansad kil. Denna konstruktion används för att ge fotstöd och skapa en “naturlig” känsla från tå till hälens klack. Yttersulan består av ett tjockt och styvt gummimaterial och har Adiwear-yttersulan. Adiwear-yttersulan används också i Adidas Powerlift 4, vilket är vår favoritsko.

Den tjockare ytterkonstruktionen, mellansulan och yttersulan gör den här modellen till en av de bättre och mer hållbara tyngdlyftningsskorna vi har inspekterat.


4. Nike Savaleos

En av Nike Savaleos bästa egenskaper är dess platta, breda sula med samma design som Romaleos. Denna funktion erbjuder utmärkt stabilitet för att ge dig säkerhet när du flyttar tunga vikter. Det har också Nike Metcons hållbarhet och mångsidighet för varierad träning. Savaleos är lättare och multifunktionell, vilket gör den perfekt både för både styrkelyft och vanlig träning.

Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor

Savaleos har ett enda fästband, istället för två, för att minimera skons vikt. Den har en bred och stel sula som garanterar bra kontakt med marken, vilket ger överlägsen kraftöverföring från basen och stabilitet under lyftpass. Savaleos erbjuder en lägre klack på 12-15 mm mm, vilket är lägre än Romaleos (vid 19/20 mm). Detta gör att det känns mindre extremt.

Savaleos har också ett Hand Stand Push Up (HSPU)-klipp för att säkerställa att du kan göra HSPU med minimalt stöd mot väggen. Det breda bandet och snörena samt en till viss del vadderad insida ger en tight men avslappnad passform för hela fotens maximala stöd. Överdelen är lätt och har hål för snabbare prestanda och andningsförmåga. Yttersulan på Savaleos liknar Romaleos, har halkbeständigt gummi för att garantera bra grepp.

Oavsett om du är ny eller inte på träning, kan du lyfta och träna andra sporter växelvis med Nike Savaleos. Denna nya sko från Nike minimerar klyftan mellan tyngdlyftning och vardag, och du kan bära de varje dag. Denna lyftarsko är lätt, hållbar, stabil och mångsidig.


5. Adidas AdiPower 2

Adidas Adipower 2 är en tyngdlyftarsko som ursprungligen designades för de olympiska spelen i London 2012.

Den effektiva hälhöjden för Adidas Adipower 2 ligger på 20,1 mm, vilket överensstämmer med den tidigare modellen. Om du gillar att vara konsekvent med dina skor, särskilt när det gäller hälhöjd, kommer tidigare Adipower-användare att vara nöjda med denna konstruktion.

Bästa Lyftarskor 2021 - Stort Test av Tyngdlyftarskor

I likhet med den tidigare Adipower har 2:an en TPU-häl, men den är konstruerad något annorlunda. Till skillnad från att använda de synliga pelarna har Adipower 2 en plattare yttre konstruktion som är gjord med ett tyg som känns räffligt.

På utsidan finns det en hel textilvävd ytterkant, som känns något liknande tyget som användes i Adidas Powerlift 4. Den enda verkliga skillnaden mellan dessa två modeller är att Adipower 2 har en yttre konstruktion som är något stelare och känns lite mer hållbar.

På sidan från mitten av foten till tån finns Adidas tre-randigt märke. Dessa tre ränder har ett syntetiskt läderöverdrag och känns släta.

Det finns ett mittfotsband som ger mittfotsäkerhet i Adidas Adipower 2. Remmen placeras ungefär som den ursprungliga Adipower, dock sitter remmen på 2:an något lägre på medialsidan.

Sammantaget presterade Adidas Adipower 2 hyfsat bra i flera lyftinställningar. Personligen tycker jag att den här skon utmärker sig för den funktionella idrottaren och amatörlyftaren något bättre än den ursprungliga Adidas Adipower. Missförstå mig inte, jag älskar Adipower, men Adipower 2:s ökade flexibilitet gör det lite mer tillmötesgående för en mängd olika aktiviteter.

Å andra sidan tror jag att dedikerade tyngdlyftare kommer att vara 50/50 på den övergripande flexibiliteten hos denna modell. Flexibilitet är utmärkt för komfort och dynamiska rörelser, men det är inte det bästa för alla övningar, vilket gör att denna skon är inte den mest reaktiva för plattformsåterkoppling (särskilt på trä).


Vad du bör tänka på innan du köper tyngdlyftarskor

Precis som löparskor finns det alla typer av lyftarskor ute på marknaden. Här är några faktorer att tänka på innan du köper ett par.

Din träning och sport

Medan vissa idrottare är extremt fokuserade på en sport, kommer många att studsa mellan en mängd olika träningsmetoder, som att böja med lowbar under en cykel och sedan köra frontböj nästa cykel. Om du gillar variation måste du nöja dig med en mer generalistisk sko som inte är utformad för att fungera lika bra inom något specifikt område. I andra änden, om du är en expert inom en specifik gren, kan du välja den bästa skon som är speciellt utformad för din aktivitet, med vetskap om att den inte kommer att kunna användas lika bra till andra aspekter av din träning. 

Din budget

Ganska självförklarande här. Några av dessa skor ser riktigt fina ut, men har en rejäl prislapp som följer med dem. Oavsett om du har pengar att spara, eller om du har en låg budget, så bör du självklart välja rätt tyngdlyftningssko till vilka funktioner du behöver för att uppnå dina mål i gymmet och på plattformen.

Klackhöjd och -höjd

Klackhöjd är något som dramatiskt kan påverka din träning, särskilt om du är en tyngdlyftare. 

Den förhöjda hälen på lyftarskor stöder rörlighet och ger en stabil bas för lyftare att luta sig tillbaka på. En plan och stabil fot är ett måste för idrottare – särskilt när de lyfter tunga vikter – så en stabil förhöjd häl kan hjälpa en lyftare att öka sitt självförtroende.

En häls höjd kan sträcka sig från så lågt som 0,8 cm – 2,5 cm – och varje lyftare kommer att ha en hälhöjd som fungerar bäst för dem. Det som är viktigt är lyftarens sport och antropometri.

Dessutom hjälper den extra hälhöjden att stödja en lyftare i när den lyfter vikt genom olika positioner med optimala hållningsvinklar (lättare att hålla bröstet högt, knäna rör sig i rätt bana, osv.).

Snörning och bandning

Sättet som en sko sitter fast, det vill säga genom skosnören eller kardborreband, kan vara en stor sak för lyftare som prioriterar fotstabilitet. Av de skor som vi granskat hittar du enkelband, dubbelrem och andra snörningsmodeller. Var och en har olika säkerhetsnivåer för olika delar av foten. För maximal säkerhet hittade vi dubbla remmar och BOA-snörning överst på listan, men enstaka remmar ger också mycket säkerhet.

Typ av häl

Vanliga sneakers har en komprimerbar gummibaserad häl, vilket inte är idealiskt för att fånga eller flytta vikt. Lyftarskor har många olika hälalternativ: EVA, TPU, staplat läder och trä för att nämna några. Var och en av dessa klackar kommer att ha ett annat utseende, stabilitet, prestanda och känsla på plattformen.

När det gäller att bestämma vilken häl som är bäst för en idrottare är det ofta upp till lyftarens preferenser och diskretion. Nedan följer några anledningar till att en lyftare kan välja en av de fyra klackarna som anges ovan.

  • EVA-häl – Lätt, något komprimerbar/manövrerbar och hållbar.
  • TPU-häl  Lätt, långvarig och motståndskraftig mot slitage och kompression.
  • Staplad läderklack – Oldschool-utseende, lätt, plattformsåterkoppling.
  • Träklack – Plattformsåterkoppling, stabil bas och oldschool-utseende.

Klackhöjden och materialtypen i hälen, tillsammans med andra faktorer som en skos vikt, är det som hjälpte oss att dela in varje sko i sin “bästa” kategori.

Varaktighet

Det här är inte så mycket av ett problem nuförtiden, eftersom tillverkningskvaliteten har förbättrats otroligt under senare år, men det är fortfarande värt att uppmärksamma vänner och online-recensioner för att se om skon du har siktat in dig på kan hålla upp till träningen. Tänk på hur ofta du kommer att använda tyngdlyftningsskor och hur mycket slitage du räknar med varje vecka för att avgöra om de passar dig. 

Material 

Det finns nu oändligt många alternativ på material för skotillverkare att använda. Tänk på att vissa material ser bra ut, men har nackdelar som mindre andningsförmåga. Läder är ett utmärkt exempel på just ett sådant material. Å andra sidan kan omfattande användning av tyger som andas göra en sko snygg och luftig, men kan påverka dess hållbarhet kraftigt.

När det gäller klackar och yttersula brukar tyngdlyftningsskor byggas för stabilitet. Även om det finns gott om skor på den här listan med mjukare klackar än andra, förvänta dig inte att en tyngdlyftarsko kommer att kännas tjock eller erbjuda mycket justering eftersom de vanligtvis är utformade för att erbjuda mycket stabilitet under tung vikt. 

Design

Det är svårt att undvika design innan du köper ett par skor nuförtiden, men det är verkligen sant att vissa skor har lagt fokus på utseendet. Detta är i allmänhet goda nyheter eftersom det bara lägger till extrapoäng på hela paketet, men den olyckliga verkligheten är att den skodesign du gillar bäst kanske inte är den mest bekväma eller den mest lämpliga för dina behov i gymmet. 

Du kanske också är intresserad av: Viktväst

Forskning om lyftarskor

Tyngdlyftningsskor har studerats vid flera tillfällen, men inte otroligt djupgående. De ämnen som har undersökts har mest fokuserats på idén om hur en förhöjd häl kan förändra prestanda och mekanik.

En anmärkningsvärd studie kommer från Journal of Strength and Conditioning Research. I denna forskning bedömde författarna kinematiska förändringar som tyngdlyftarskor har på skivstången (1).

Från studien föreslog forskare att tyngdlyftarskor ändrade en fotsvinkel och lutning framåt, men ändrade inte lårvinkeln i särskilt hög grad. De föreslog att tyngdlyftningsskor sågs vara fördelaktiga när man minskade framåtlutningen av bålen, vilket ibland kan orsaka ytterligare skjuvspänning på nedre delen av ryggen. Forskare föreslog också att tyngdlyftarskor kan vara användbara verktyg för att öka knäförlängningsaktiveringen.

En annan studie från 2017 publicerad i Journal of Strength and Conditioning Research försökte utforska samma uppfattning om hur tyngdlyftarskor påverkar bål- och benmekanik i ryggböjningen (2). I denna studie noterade forskare att detta ämne saknade forskning och försökte utmana tanken att tyngdlyftarskor ledde till en mer upprätt överkropp i knäböj, vilket har föreslagits för att skydda ryggen från skada.

I sin studie tog författarna 14 fritidslyftare som varierade från 18-50 års ålder och fick dem att sitta på huk i tre olika förhållanden: barfota, med en förhöjd plattform och med tyngdlyftningsskor. De utförde en 3D-rörelseanalys och spårade EMG-aktiviteten hos knäförlängare och paraspinalmusklerna i L-3 och T-12.

Till skillnad från studien från 2012 föreslog deras forskning att ingen av hälförhöjda förhållanden ledde till en signifikant skillnad i biomekanik, särskilt i avseenden av att luta fram bålen. De föreslog att tyngdlyftarskor osannolikt leder till en betydande mängd ryggskydd i knäböj.

Att ta med sig från forskningen

När man överväger både studier och hur de bedömde sina deltagare är det meningsfullt att de hittade varierande resultat. Alla kommer att ha lite olika mekanik baserat på deras erfarenhet av styrketräning, träningshistoria och antropometrik. Om du känner att användning av en tyngdlyftarsko leder till bättre prestanda i gymmet, då fungerar verktyget för dig. Var noga med att bedöma din hälsa och tala med en legitimerad läkare om du är orolig för skada. 

Vårt råd

Utvärdera din kropps behov, din sports krav och de olika egenskaperna för varje sko för att hitta den perfekta passformen för dig.

Du kanske också är intresserad av: Vibrationsplatta

Vanliga frågor om tyngdlyftarskor

Varför ska jag köpa tyngdlyftskor?

Tyngdlyftarskor har några viktiga fördelar som traditionella träningsskor inte kan erbjuda på grund av strukturella skillnader. Till exempel har tyngdlyftarsskor:

  • Förhöjda klackar för att ge assistans när du lyfter tunga fria vikter.
  • Ytterligare remmar och säkerhetssystem för att låsa ner foten.
  • Fast EVA/trä/TPU klackar för stabilitet och hållbarhet.
  • Platta yttersulor för full kontakt med mark-/plattformsåterkopplingen.

Kan nybörjare bära tyngdlyftarskor?

Ja. Det viktiga att komma ihåg med tyngdlyftarskor för nybörjare är “varför” bakom dem. De bör användas som verktyg för att främja perfekt form och för att lära sig rätt rörelsemekanik med hjälp av sina förhöjda klackar och stabila yttersulor.

Vilka är fördelarna med tyngdlyftarskor?

Det finns flera fördelar med tyngdlyftarskor för seriösa lyftare och styrkesportidrottare. Några av dessa fördelar inkluderar:

  • Förhöjd och stabil häl.
  • Ytterligare mittfotsäkerhet.
  • Fast och platt yttersula vilket ger plattformsåterkoppling.
  • Stabilare konstruktion.

Sammanfattning

Även om dessa tyngdlyftarskor har alla sina styrkor och svagheter, är din individuella komfort viktig att tänka på när du köper ett par skor. Vi kan prata om bredden för tårna, hälhöjden och alla andra funktioner som finns tillgängliga, men om dina fötter gör ont när du bär dem är det ändå inte rätt sko för dig. 

Det är värt att tänka på din sport, din kropp och din budget innan du köper ett par lyftarskor. Prata med dina vänner om de har lyftarskor och försök köpa från en återförsäljare som har en bra returpolicy så att du inte behöver oroa dig för att skicka tillbaka dem för en annan storlek eller modell.

När du väl har det perfekta paret är det dags att låta PR:erna rulla.

Referenser

1. Sato K, e. (2018). Kinematic changes using weightlifting shoes on barbell back squat. – PubMed – NCBI Ncbi.nlm.nih.gov. Retrieved 10 October 2018, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22201687

2. Lee SP, e. (2018). Heel-Raised Foot Posture Do Not Affect Trunk And Lower Extremity Biomechanics During A Barbell Back Squat In Recreational Weightlifters. – PubMed – NCBI Ncbi.nlm.nih.gov. Retrieved 10 October 2018, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28644193

Lämna en kommentar

traningsbloggar.info DMCA.com Protection Status Reggad på Commo.se